Słynna interaktywna cybernetyczna rzeźba Edwarda Ihnatowicza, zrekonstruowana w 2018 r. przez zespół uczonych i projektantów z AGH, będzie eksponowana w Narodowej Galerii Sztuki „Zachęta” oraz – wirtualnie – podczas międzynarodowego festiwalu sztuki w Sapporo.
„Senster” jest rzeźbą kinetyczną. Oryginał został stworzony pod koniec lat 60. XX w. przez Edwarda Ihnatowicza – malarza, rzeźbiarza, pioniera sztuki komputerowej. Projektując pracę, Ihnatowicz zakładał stworzenie konstrukcji reagującej ruchem na obecność ludzi w swoim otoczeniu i sprawiającej wrażenie żywej istoty. Mierzący ponad pięć metrów stalowy masyw kształtem przypominał niezidentyfikowane bliżej zwierzę, a poruszał się dzięki zsynchronizowanej pracy ośmiu siłowników. „Senster” – którego nazwa pochodzi z połączenia angielskich słów sensitive (wrażliwy, czuły) i monster (potwór) – podążał za łagodnymi ruchami, na agresję zaś odpowiadał wycofaniem. Zmianą położenia sterował program komputerowy. Rzeźba reagowała na dźwięki i ruch, odczytując sygnały przesłane z mikrofonów i czujników dopplerowskich. W aktualnej wersji odpowiada wyłącznie na sygnały dźwiękowe. Sekwencja interakcji była kiedyś kontrolowana przez program napisany w asemblerze i zakodowany w prototypowym komputerze P9201. Odnowiona praca działa z nowoczesnym sterownikiem programowalnym.
Rzeźba od połowy lat 70. XX w. nie funkcjonowała w swojej pełnej wersji i przez ponad 40 lat pozostawała nieruchoma. W kwietniu 2017 r. została zakupiona przez AGH. Pomysłodawczynią i opiekunką projektu reaktywacji rzeźby była dr Anna Olszewska z Wydziału Humanistycznego. Po ponad roku prac rekonstrukcyjnych, przeprowadzonych dzięki współpracy z wydziałami AGH: Inżynierii Mechanicznej i Robotyki oraz Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Inżynierii Biomedycznej, a także z Wydziałem Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, „ożywiony” „Senster” został zaprezentowany publiczności podczas obchodów 100. Inauguracji Roku Akademickiego w AGH.
Więcej o reaktywacji „Senstera” w AGH